De meeste telefooncentrales leveren IVR stemmen mee. In de meeste gevallen zijn deze alleen in het Engels beschikbaar. Diverse grote fabrikanten, vooral als ze zich internationaal op de markt bewegen, leveren ook nog Spaans en eventueel Frans mee als taal. Nederlands zie je maar zelden. PBXnSIP en 3CX ondersteunen wel Nederlands als taal. Vanuit praktische kant gekeken vind ik de PBXnSIP nederlandse versie het meeste geschikt ten behoeve van de Nederlandse gebruiker.
Je kunt naar hun site toegaan om deze IVR stemmen te downloaden.
Op dit soort forums zijn er meestal wel gebruikers die een link geven waar de vertalingen op te vinden zijn. Bij sommige fabrikanten ben je afhankelijk van de inzet van de dealers of klanten die zich de moeite hebben genomen om een vertaling te maken. Als je Duitse taalbestanden kunt vinden kun je deze gemakkelijker laten vertalen door anderen.
Sommige fabrikanten zijn wel gevoelig als je hun een vertaling aanbied inruil voor een licentie. Het voordeel voor jou is dan dat jij beschikt over een goede telefooncentrale die Nederlands ondersteund en een verkoopwaarde vertegenwoordigd van duizenden euros. Voordeel dat jij het per direct met het Nederlands kunt inzetten. Voor de fabrikant het voordeel dat ze vanaf dan ook de rest van Nederland deze versie kunnen aanbieden en zo markt kunnen vergroten of versterken in Nederland. Zet deze afspraken wel op papier. Het kost je ongeveer 35-40 uur werk om dit van het Engels naar het Nederlands om te zetten. Je opbrengst per uur is goed betaald als je weet dat het pakket duizenden euros kost.
Als je een goede stem in huis hebt, bijvoorbeeld je telefoniste, kun je ook haar de IVR stemmen laten inspreken. Een voordeel is dat de bellers in het begin ook al een bekende stem horen. Men krijgt dezelfde stem later ook nog in het echt eraan. Je kunt natuurlijk het financiele voordeel niet ontkennen als je haar dit laat inspreken. Je kunt ook een professioneel bedrijf hiervoor inhuren. Dit soort bedrijven regelen voor 500-1500 geluidsbestanden die je voor je centrale kunt gebruiken als IVR stemmen. Nadeel is dat je het niet eenvoudig kunt laten herinspreken of veranderen.
Als je meer wilt weten over VoIP IVR, lees verder op de link in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten