Er zijn genoeg manieren te bedenken hoe je kosten omlaag kunt krijgen of structureel besparen kunt door de implemenatie van een goede VoIP centrale. Ik zal de grootste besparingen hier even kort behandelen.
Het eerste slachtoffer qua kosten gaat vallen onder je maandelijkse kosten. Je zult blij zijn om het abonnement dat je per maand verschuldigd aan je telecombedrijf drastisch omlaag gaat of zelfs helemaal gaat verdwijnen. De meeste VoIP trunk providers zullen geen kosten voor een trunk berekenen. Wil je echter een telefoonnummer, DID, aan de trunk gekoppeld willen hebben zul je wel een kleine vergoeding moeten betalen die nog steeds een fractie is van de maandelijkse kosten die je van een traditioneel bedrijf gewend bent. VoIP werkt namelijk via internet en heeft niet de beperking van een lijn of kanaal. Als je genoeg bandbreedte beschikbaar hebt via je internetaansluiting kan jouw telefooncentrale veel telefoongesprekken gelijkertijd laten voeren. Daarbij maakt het ook nog niets eens uit of het gaat om inkomende of uitgaande gesprekken. Als je de factuur kent van de maandelijkse kosten die bij een ISDN30 horen snap je het probleem.
De tweede grote factor waar je op kunt besparen zijn de gesprekskosten. Als je veel internationaal of mobiel belt kun je kosten besparingen van wel 70% realiseren. Als je bedrijf bestaat uit verschillende vestingen zijn de mogelijkheden nog uitgebreider. Je kunt flink kosten besparen maar zeker als de vestigingen over de wereld zijn verspreid moet je niet versteld staan van de mogelijkheden. Realiseer je dan over het feit dat je vanaf dan gebruik kunt maken van alle mogelijkheden en voordelen die de centrale je bieden vanuit elke vestiging, waar dan ook gevestigd. Interne gesprekken zijn kostenloos, sterker nog, zelfs als je belt met een vestiging die aan de andere kant van de wereld is. Dat is het voordeel dat VoIP via internet gaat.
De derde mogelijkheid die je hebt bij het besparen op kosten is dat je niet meer vast zit aan 1 leverancier of fabrikan bij het uitkiezen van apparatuur. Als je maar oplet dat je appartuur kiest die SIP ondersteuning heeft. Zo weet je zeker dat dit op je VOIP centrale kan worden aangesloten. Kijk even goed na of de VoIP centrale leverancier wel SIP ondersteuning bied en niet een eigen gemaakt protocol die je weer afhankelijk maakt. Stel dat je wilt overstappen naar een andere telefooncentrale is dit niet kostbaar. Al je SIP apparatuur kun je zo omzetten zonder dat je nieuwe toestellen hoeft te kopen. Je hoeft dan niet je oude toestellen weg te gooien en zo veel geld weg te gooien. In het verleden kon je als je een andere centrale nam alle toestellen en systeemtoestellen als het ware weggooien en afschrijven omdat je deze niet kon meenemen en gebruiken. Nu maakt het met SIP niet uit welk merk of model je neemt.
Meer weten over telefooncentrale, lees er meer over op de link in dit artikel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten