VoIP via DSL, ook wel VoDSL genoemd, is Voice over IP maar dan via een DSL-verbinding. Het dataverkeer van het gesprek kan via dezelfde internetverbinding werken terwijl de meeste DSL providers hier een apart gescheiden virtueel netwerk voor gebruiken. Als het gesprek en de daarbijhorende data over de internetverbinding verloopt moet je dit toch echt puur VoIP noemen en niet VoDSL. Heeft men het specifiek over VoDSL bedoeld men dat de data van het gesprek over een virtueel gaat binnen het DSL-netwerk en dus niet via het internet. Dat is dus een wezenlijk verschil.
Met de scheiding wilt men bereiken dat gesprekken niet onderbroken worden door internetdownloads. Het is niet fijn als een collega muziek begint te downloaden en je gesprek word onderbroken. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als iemand in het gezin opeens een DVD gaat downloaden. Dat zal het gesprek geen goed doen. Deze manier van scheiden kun je zien als een variant op QoS. QoS is Quality of Service. Door deze splitsing zal het gesprek voldoende bandbreedte krijgen toegewezen zodat je zonder onderbrekingen kunnen plaatsvinden. Je kunt het vergelijken dat je een apart VLAN segment maakt en daarop VoIP laat draaien.
Veel DSL-aanbieders bieden een flatfee-abonnement aan voor het nationaal bellen. Flatfee is een tarief waarin je alles afkoopt en eigenlijk onbeperkt mag bellen zonder verrassingen op het einde van de maand. Alhoewel bij veel providers flatfee ook daadwerkelijk flatfee is moet je toch de voorwaarden goed doornemen. Ik wil daar mee zeggen dat het echt onbeperkt is. Jullie voelen het aankomen. Sommige providers hebben toch eisen aan hun flatfee gesteld en hebben bijvoorbeeld een limiet van 1000 minuten bellen per maand. Je kunt dus niet echt spreken van een flatfee tariefstelling. Eigenlijk vind ik persoonlijk dat ze dit soort flatfee abonnementen moeten verbieden zodat je niet op het einde van de maand toch met verrassingen zit. Je kunt natuurlijk ook stellen dat dit bellen al stukken goedkoper is dan het bellen hoe je dat vroeger deed.
Voordeel van VoDSL is wel hoe men de kwaliteit controleert. Deze is redelijk hoog te noemen. In veel gevallen zitten de telefoonbedrijven van voorheen hier achter. Zij snappen wel het belang van hoge bereikbaarheid. Zij houden continue de werking in de gaten. Ze waren dit al gewend tijdens hun traditionele telefoonperiode.
Ben je geinteresseerd in voice over telefoon, lees er meer over op de link in dit artikel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten