Een telefooncentrale is een apparaat of software toepassing die het mogelijk maakt dat telefoontoestellen met elkaar verbonden kunnen worden om zo een gesprek te kunnen voeren.
Normaal gezien vind je de telefooncentrale terug op een strategisch uitgezochte plek. Dit kan een logistieke belangrijke plek zijn of een kostenbepalende plek of uit onderhoudtechnische redenen een plek bijvoorbeeld dichtbij techneuten.
Telefooncentrales bestaan in veel diverse maten en uitvoeringen. Omdat de telefooncentrales die ik hier beschrijven ga zal gebruik worden door bedrijven noemt men deze groep ook bedrijfscentrales. Men noemt deze bedrijfscentrales ook wel PBX of PBAX. PBX of PBAX staat voor 'Private Automatic Branche eXchange'.
In het verleden werden verbindingen handmatig door een telefoniste gedaan. Later kwamen de automatische telefooncentrales waar geen telefonistes meer nodig waren om de verbinding op te zetten. Vandaag de dag zijn we gewend om een persoon te bellen via zijn nummer. In het begin deed men dit door het nummer te draaien via een kiesschijf. Later werd de kiesschijf door cijfers vervangen die je moest kiezen door op de cijfers te drukken.
De toontjes die gemaakt worden tijdens het kiezen van zo�n nummer noemt men DTMF. DTMF is een afkorting die Dual Tone Multi-Frequency betekend.
Je moet je voorstellen dat het rond 1980 bij wet verboden was om eigenhandig telefoon apparatuur aan te sluiten op het telefoonnetwerk, PSTN genoemd. Naderhand is dit vrijgegeven en met internet heb je hier niets meer mee te doen.
Ben je geinteresseerd in isdn telefooncentrales, lees er meer over op de link in dit artikel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten